Monta tietä huipuksi

01.12.2020

Päätimme keväällä vähän ennen koronaepidemian puhkeamista tehdä kirjan, jossa esitellään vähittäiskauppaa Suomessa monipuolisesti ja innostavasti. Työnimeksi tuli Kaupan huiput.

Me viittaa neljään kaupan konkariin. Lasse Mitronen, Kari Neilimo ja Hannu Kuusela ovat professoreita Aallosta ja Tampereelta. He ovat yhdessä ja erikseen julkaisseet yli 1000 sivua kaupasta. Minä Heikki Peltola taas olen K-kauppiaan poika Ylä-Savosta. Valmistuin Helsingin Kauppakorkeakoulusta kauppatieteiden maisteriksi, graduni aihe oli pääoman tuottoasteen mittaaminen vähittäiskaupan laskentatoimessa. Tarkoitus oli jatkaa tohtoriksi, mutta toisin kävi.

Sain konsultin pestin Keskon rautaryhmästä ja se vei miehen. Seuraava pestini oli neuvontapäällikön paikka Keskon elintarvikeryhmän johtoryhmässä. Johdin ruokakauppojen kehittämistä ja tuolloin sitä tehtiin 60 konsultin voimin. Siinä virassa meni viisi vauhdikasta vuotta ja opin monenlaista, myös maailmalla kiertäessäni.

Seuraavat 10 vuotta toimin Kehittyvä kauppa -lehden päätoimittajana ja neljä vuotta K-kauppiasliiton pääsihteerinä silloin kun K-kaupat ketjutettiin. Tässäkin sai läheltä seurata kauppaa ja vaikuttaa siihen välillisesti.

Vähän sitä ennen, vuonna 1991, aloimme julkaista Kaupan tekijät -erikoisnumeroa, jossa kerroimme kaupan kehityksestä edellisenä vuonna. Tämä on edelleen monelle tärkeä tietolähde kaupasta. 

Siirryttyäni 1997 vapaaksi konsultiksi jatkoin kaupan katsauksen kirjoittamista Kehittyvä kauppa -lehteen. Olen nyt 30 vuotta tuon jutun tehnyt. Tämän lisäksi olen luennoinut yli 50 kauppaketjun ihmisille. Teemani on vaihdellut, mutta ydinviestini on aina ollut, että oman työnsä voi tehdä työnsä paremmin ja se kannattaa sekä itsen että asiakkaan tähden.

Ei ollut vaikea vastata myöntävästi, kun Lasse Mitronen pyysi mukaan Kaupan huiput -hankkeeseen.

Olin jo julkaissut kaksi kirjaa kaupasta, ensimmäisen vuonna 1992 nimellä "Meidän kauppamme menestyy" Heikki J. Rinteen kanssa ja toisen vuonna 2007 yksin nimellä "Palveluloisto ja kiehtomisen aito taito". Toinen ilmestyi lama-aikana ja toinen vähän ennen syvää taantumaa.

Molemmissa pohdin, mihin suuntaan kauppa kehittyy. Ensimmäisessä kirjassani painopiste oli yksittäisen kaupan johtamisen kehittämisessä ja toisessa perusviesti oli, että ketjukonseptin pitää olla riittävän kiehtova. Asiakkailla on kaikki valta ja heillä on oikeus olla nirso, valita hyvistä paras.  

Ennustin molemmissa, että kaupassa on edessä "verenvaihto". Vanhoja kauppoja katoaa ja tilalle tulee uusia. Niin pitääkin olla. Vain osaamalla selviää. Kaupan vaihtoehdot ovat: kiehtoa tai kuihtua.

Näin on edelleen. Tälläkin hetkellä kaupassa on enemmän toimijoita kuin asiakas tarvitsee. Korona kaataa kauppoja ja ketjuja, mutta joka alalla huiput säilyvät, kasvavat ja kannattavat. 

Kehittyä pitää. Siksi kirjamme alaotsikko on "Kun hyvä ei riitä".

Aloitimme hankkeen kaivamalla esiin kaikki Suomessa toimivat kaupan ketjut. Löysimme niitä 200. Selvitimme liikevaihdot ja tulokset. Katsoimme kehitystä tällä vuosituhannella, 20 vuoden ajalta.

Sovimme myös, että haastattelemme kaupan huippuja. Kari Neilimo otti kontolleen SOK:n Taavi Heikkilän, Alkon Leena Laitisen, Gigantin Irmeli Rytkösen ja kyläkauppias Vesa Keskisen.

Minä tapasin syksyllä Lidlin Lauri Sipposen ja Nicholas Pennasen, IKEAn Timo Hulmin, Verkkokauppa.comin Panu Porkan, Motonetin Eero Bromanin ja Ruohonjuuren Arto Ranta-ahon. Lasse Mitrosen kanssa jututimme maailman parhaaksi valittua Markku Hautalaa Järvenpään K-Citymarketista. Hannu Kuusela haastatteli Tokmannin Mika Rautiaista. Olemme tehneet myös kymmeniä taustahaastatteluja. Muutamia haastatteluja on vielä tekemättä.

Lokakuussa kokoonnuimme Tampereella ja keskustelimme kaupan isoista kehityslinjoista ja sovimme jatkosta. Nyt jokainen kirjoittaa oman osionsa ja tapaamme tammikuussa livenä.

Kirjan ilmestymisajasta tai kustantajasta ei ole vielä tietoa. Siitä lähdemme, että tällaista kirjaa kaupasta ei ole aiemmin tehty Suomessa eikä ehkä missään muussakaan maassa.

Olemme iloisesti yllättyneitä ja kiitollisia siitä, miten auliin avoimesti haastateltavat ovat hankkeeseemme suhtautuneet. 

Haluamme jo ennen kirjan julkaisemista käynnistää keskustelun siitä, mikä tekee kaupasta huipun. Siksi nämä sivut.

Huipustahan ei ole olemassa yksiselitteistä määritelmää. Sen tiedämme, että jotkut kasvavat ja kannattavat paremmin kuin toiset. Mutta huiput ovat myös muuttaneet oman alansa kilpailua tuomalla siihen jotain uutta.

Emme ole kirjoittamassa paljastuskirjaa, vaan käytännönläheisen tietokirjan kaikille kaupan alasta kiinnostuneille. On kaikkien etu, että kauppa Suomessa kehittyy ja voi hyvin. 

Siinä työssä olemme innolla mukana ja kutsumme kaikki halukkaat. Tervetuloa!

Heikki Peltola