KAUPPA NYT

Tilastokeskuksen mukaan Suomessa oli vuoden 2022 lopussa 31 906 myymälää ja ne työllistivät 105 477 ihmistä. Liikevaihtoa kertyi 42 692 miljoonaa euroa ilman polttoainekauppaa, joka oli 5 674 miljoonaa euroa.

Maassamme toimii 200 vähittäiskaupan ketjua ja niillä on reilut 7 000 myymälää. Liikevaihtoa ne keräävät 33 miljardia euroa ja niillä on jo 78 prosentin siivu kaupan kakusta. Voi siis sanoa, että kauppa toimii ketjuissa!

Vähittäiskaupan ketjuista 85 on ulkomaisia - siis 42 % kaikista ketjuista. Ruotsalaisia on 36, norjalaisia 14, tanskalaisia 11, englantilaisia 5, saksalaisia 5, hollantilaisia 4, amerikkalaisia, sveitsiläisiä, espanjalaisia ja ranskalaisia 2 ja Japanista, Hongkongista ja Virosta 1. 

Ulkomaisten ketjujen osuus Suomen vähittäiskaupasta noin kuudennes. Suurimmat ulkomaiset ketjut ovat Lidl, Stark, Gigantti, IKEA, Power, R-kioski, Intersport, Bauhaus, JYSK, H&M, Rusta, XXL, Musti ja Mirri, Clas Ohlson, Stadium, ja Instrumentarium. 

Kaupan alalla toimii kaksi erilaista jättiläistä, SOK ja Kesko. S on jäsentensä omistama osuuskunta, joka jakaa noin puolet tuloksestaan asiakasomistajilleen bonuksena.Kesko on pörssiyhtiö, jonka omistamissa ketjuissa toiminnasta vastaa kauppiasyrittäjä.

Näillä kahdella on lähes 2500 myymälää ja liikevaihtoa 17,9 miljardia euoa, joka on 43 prosenttia Suomen vähittäiskaupasta. Vuonna 2000 K-kauppojen osuus oli 24,9 % ja S-kauppojen 14,5 %, vuonna 2022 S-kaupat 22,8 % ja K-kaupat 20,2 %.

S on vahva ruokakaupassa, mutta ABC, Sokos Hotels ja Sokos-tavaratalot ovat sen muita kaikille tuttuja kivijalkoja. K on markkinajohtaja rauta- ja urheilukaupassa, mutta luopunut erikoiskaupasta (Anttila, Asko, Sotka, Vaatehuone, Musta Pörssi, Kookenkä). Kesko sai vahvistusta lähikauppojen verkostoonsa ostettuaan Siwat ja Valintatalot vuonna 2016. Myös S on kasvanut yrityskaupoilla: ensin fuusiolla Elantoon 2003 ja kaksi vuotta myöhemmin 2005 ostamalla Suomen Sparin verkoston. Vuonna 2013 S-kauppojen myynti Suomessa (ilman maatalouskauppaa) ylitti K-kauppojen myynnin.

Keskon nousu kaupan ykköseksi alkoi K-halliverkoston rakentamisella ja vahvalla yhteismarkkinoinnilla. S selviytyi 1980-luvun ahdingostaan uudella strategialla, joka alkoi purra vuonna 1991. Sen neljä keskeistä elementtiä olivat ketjutoiminta (Prisma, S-market, Sale, Alepa ja Sokos), Bonus-kortti, alueosuuskaupat ja logistinen fuusio Ekan kanssa (Inex Partners).

Suomessa on 115 kauppakeskusta ja niiden myynti on 7 108 miljoonaa euroa.  Pääkaupunkiseudulla myynniltään suurimmat ovat Jumbo-Flamingo, Iso Omena, Sello, Mall of Tripla, Kaari ja Itis. Tampereen alueen suurimmat ovat Lempäälän Ideapark, Ratina ja Koskikeskus, Turun alueella Mylly, Hansa ja Skanssi. Massiivisia ovat myös tuoreet tulokkaat Seinäjoen Ideapark, Helsingin Kalasataman REDI, ja Tapiolan Ainoa. Alueellisesti merkittäviä ovat Hyvinkään Willa, Kouvolan Veturi, Porin Puuvilla ja Kuopion Matkus.

Suomessa on 163 hypermarkettia, joista 75 on Prismaa ja 81 K-Citymarketia. Monet niistä ovat kauppakeskusten "ankkureina". Perinteisiä tavarataloja Suomessa on enää 6 Stockmannia, 20 Sokosta ja 3 Carlsonia.

Markkinaa ovat vallanneet halpakaupoiksi kutsutut kodin käyttötavaroita myyvät ketjut Tokmanni, Motonet, Puuilo, Rusta, Puuilo, Biltema, Clas Ohlson ja alueellisesti toimivat HalpaHalli, Minimani, Kärkkäinen ja Keskisen kyläkauppa. Tämä joukko on täyttänyt Anttilan konkurssin kesällä 2016 jättämän aukon markkinoilla ja kerää yli 400 myymälällä liikevaihtoa 3 miljardia euroa.

Aloista suurin on päivittäistavarakauppa. Sitä hallitsevat S ja K, joiden yhteinen osuus on 82,2 prosenttia. S-market on Suomen suurin ketju myynniltään, mutta lukumäärissä ihan omassa luokassaan on K-Market 756 myymälällään. Vuonna 2002 Suomeen tullut Lidl on saanut 9,8 prosentin osuuden.

Erikoiskauppa käsittää rautaa, kodintekniikkaa, sisustusta, muotia, urheiluvälineitä, lääkkeitä ja alkoholia myyvät myymälät. Pienempiä ovat optinen ala, kirjat, lahjat ja design-tuotteet, kello ja kultaliikkeet, luontaistuotteet, kukkakaupat ja kierrätys. Verkkokauppa on pitkään ollut vahvassa kasvussa, samoin vertaiskauppa, jossa kuluttaja myy suoraan toiselle kuluttajalle.

Rautakaupassa K-rauta on selvä markkinajohtaja, sisustuksessa IKEA ja muodissa H&M. Urheilussa kärkipaikasta kisaavat tasaväkisesti Intersport ja XXL, kodintekniikassa Gigantti ja Verkkokauppa.com ovat lähes tasoissa.

Kirjakaupan ykkönen on Suomalainen kirjakauppa, lemmikkieläinkaupassa Musti ja Mirri, kangaskaupassa Eurokangas, luontaistuotekaupassa Ruohonjuuri. Alko on oman alansa monopoli, mutta kaikilla muilla tavara-aloilla kisa on kovaa.

On monta erilaista tapaa käydä kauppaa. Tilastot kertovat kaupan myynnit ja tulokset, mutta eivät sitä, miksi jokin ketju pärjää ja toinen ei. Siitä päättävät asiakkaat.

On erilaisia keinoja olla paras. Niitä esittelemme kirjassamme. Lähdemme siitä, että toimintaa voi aina kehittää ja jos ei siihen ole valmis, ei kannata toimia kaupan alalla. 

Huipulla on tilaa vain tarpeeksi hyville. 

KETJUJEN HUIPUT 2022


Suurimmat ketjut Suomessa 2022

1. S-market                     4 146 000
2. Prisma                          4 093 000
3. K-Citymarket        n. 2 600 000
4. K-Supermarket    n. 2 250 000
5. K-Market                n. 2 250 000
6. Lidl                                 1 968 754
7. K-Rauta                        1 279 600
8. Alko                                1 187 326
9. Tokmanni                    1 168 017
10. Sale                                 746 000
11. STARK                             684 573
12. Verkkokauppa.com  538 602
13. Gigantti                         524 552
14. Alepa                             428 000
15. Motonet                        425 737
16. IKEA                               372 041
17. Kärkkäinen                  338 453
18. Yliopiston Apteekki 322 943
19. Power                            319 193
20. HalpaHalli.                 311 961
21. Puuilo                            296 430
22. R-kioski                      279 000                      
23. Stockmann                 249 095
24. Sokos                            208 000
25. Intersport               n. 200 000 

Täydellinen lista Kaupan huiput 2022 -tietopaketissa 

Liikevaihdon kasvu tuhansina euroina

1. S-market                       +253 000
2. Prisma (Suomi)          +205 000
3. Lidl                                   +105 384
4. Stark                                  +72 755
5. Normal                             +42 806
6. Puuilo                                +26 291
7. Tokmanni                        +26 209
8. Rusta                                 +23 095
9. Oda                                     +21 908
10. Yliopiston Apteekki   + 17 358

Top 30 Kaupan huiput 2022 -tietopaketissa

Liikevaihdon kasvu prosentteina

1. Normal                             +702 %
2. NP Housukauppa       +52,8 % 
3. Synsam                          +43,2 %
4. Louis Vuitton              +39,7 %
4. Life                                  +39,2 %
5. Zara                                 +37,6 %
6. Juhlamaailma             +35,2. %
7. Petrifun                          +33,1 %
8. Ruoto                               +32,3 %
9. Peten Koiratarvike     +30,2 %
10.Dressmann                  +29,8 %

Liiketulos euroina
1. Lidl                        101 020 000 €
2. Tokmanni            73 558 000 €
3. Alko                        49 915 000 €
4. Puuilo                   48 966 000 €
5. Stark                      38 707 000 €
6. Motonet                32 451 000 €
7. IKEA                       15 380 000 €
8.  Silmäasema       15 047 000 €
9.  JYSK                       14 157 000 €
10. Louis Vuitton      9 237 000 €

Liiketulos prosentteina

1. Louis Vuitton                    35,5 %
2. SPR Kontti                         24,4 %
3. Puuilo                                  16,5 %
4. Unikulma                           15,2 %
5. New Yorker                       15,1 %
6. Silmäasema                      13,6 %
7. Click Shoes                        12,5 %
8. Dressmann                        12,2 %
9. Fida secondhand              9,4 %
10. Sievi Shop                          9,3 %