KAUPPA NYT
Tilastokeskuksen mukaan Suomessa oli vuoden 2022 lopussa 31 906 myymälää ja ne työllistivät 105 477 ihmistä. Liikevaihtoa kertyi 42 692 miljoonaa euroa ilman polttoainekauppaa, joka oli 5 674 miljoonaa euroa. Uudet tiedot julkaistaan joulukuussa 2024.
Maassamme toimii 200 vähittäiskaupan ketjua ja niillä on reilut 7 000 myymälää. Liikevaihtoa ne keräävät 33 miljardia euroa ja niillä on jo 78 prosentin siivu kaupan kakusta. Voi siis sanoa, että kauppa toimii ketjuissa!
Vähittäiskaupan ketjuista 85 on ulkomaisia - siis 42 % kaikista ketjuista. Ruotsalaisia on 32, norjalaisia 12, tanskalaisia 11, puolalaisia ja hollantilaisia 5, englantilaisia ja saksalaisia 4, amerikkalaisia sveitsiläisiä, espanjalaisia ja ranskalaisia 2 ja Japanista, Itävallasta ja Virosta 1.
Ulkomaisten ketjujen osuus Suomen vähittäiskaupasta noin kuudennes. Suurimmat ulkomaiset ketjut ovat Lidl, Stark, Gigantti, IKEA, Power, R-kioski, Intersport, JYSK, Bauhaus, Rusta, H&M, XXL, Normal, Musti ja Mirri, Clas Ohlson, Stadium, ja Instrumentarium.
Kaupan alalla toimii kaksi erilaista jättiläistä, SOK ja Kesko. S on jäsentensä omistama osuuskunta, joka jakaa noin puolet tuloksestaan asiakasomistajilleen bonuksena.Kesko on pörssiyhtiö, jonka omistamissa ketjuissa toiminnasta vastaa kauppiasyrittäjä.
Näillä kahdella on lähes 2 417 myymälää ja liikevaihtoa 19,1 miljardia euoa, joka on 44,2 prosenttia Suomen vähittäiskaupasta. Vuonna 2000 K-kauppojen osuus oli 24,9 % ja S-kauppojen 14,5 %, vuonna 2023 S-kaupat 24,2 % ja K-kaupat 20,0 %.
S on vahva ruokakaupassa, mutta ABC, Sokos Hotels ja Sokos-tavaratalot ovat sen muita kaikille tuttuja kivijalkoja. K on markkinajohtaja rauta- ja urheilukaupassa, mutta luopunut erikoiskaupasta (Anttila, Asko, Sotka, Vaatehuone, Musta Pörssi, Kookenkä). Kesko sai vahvistusta lähikauppojen verkostoonsa ostettuaan Siwat ja Valintatalot vuonna 2016. Myös S on kasvanut yrityskaupoilla: ensin fuusiolla Elantoon 2003 ja kaksi vuotta myöhemmin 2005 ostamalla Suomen Sparin verkoston. Vuonna 2013 S-kauppojen myynti Suomessa (ilman maatalouskauppaa) ylitti K-kauppojen myynnin.
Keskon nousu kaupan ykköseksi alkoi K-halliverkoston rakentamisella ja vahvalla yhteismarkkinoinnilla. S selviytyi 1980-luvun ahdingostaan uudella strategialla, joka alkoi purra vuonna 1991. Sen neljä keskeistä elementtiä olivat ketjutoiminta (Prisma, S-market, Sale, Alepa ja Sokos), Bonus-kortti, alueosuuskaupat ja logistinen fuusio Ekan kanssa (Inex Partners).
Suomessa on 116 kauppakeskusta ja niiden myynti on 8 145 miljoonaa euroa. Pääkaupunkiseudulla myynniltään suurimmat ovat Jumbo-Flamingo, Sello, Iso Omena, Mall of Tripla, Kaari ja Itis. Tampereen alueen suurimmat ovat Lempäälän Ideapark, Ratina ja Koskikeskus, Turun alueella Mylly, Hansa ja Skanssi. Massiivisia ovat myös tuoreet tulokkaat Seinäjoen Ideapark, Espoon Lippulaiva, Helsingin Kalasataman REDI, ja Tapiolan Ainoa. Alueellisesti merkittäviä ovat Hyvinkään Willa, Kouvolan Veturi, Porin Puuvilla ja Kuopion Matkus.
Suomessa on 170 hypermarkettia, joista 78 on Prismaa, 81 K-Citymarketia, 6 Minimania ja 5 Kärkkäistä. Monet niistä ovat kauppakeskusten "ankkureina". Perinteisiä tavarataloja Suomessa on enää 6 Stockmannia, 20 Sokosta ja 3 Carlsonia.
Markkinaa ovat vallanneet halpakaupoiksi kutsutut kodin käyttötavaroita myyvät ketjut Tokmanni, Motonet, Puuilo, Rusta, Biltema, Clas Ohlson ja alueellisesti toimivat HalpaHalli, Minimani, Kärkkäinen ja Keskisen kyläkauppa. Tämä joukko on täyttänyt Anttilan konkurssin kesällä 2016 jättämän aukon markkinoilla ja kerää yli 400 myymälällä liikevaihtoa 3,2 miljardia euroa.
Aloista suurin on päivittäistavarakauppa. Sitä hallitsevat S ja K, joiden yhteinen osuus on 82,6 prosenttia. S-market on Suomen suurin ketju myynniltään, mutta lukumäärissä ihan omassa luokassaan on K-Market 748 myymälällään. Vuonna 2002 Suomeen tullut Lidl on saanut 9,6 prosentin osuuden.
Erikoiskauppa käsittää rautaa, kodintekniikkaa, sisustusta, muotia, urheiluvälineitä, lääkkeitä ja alkoholia myyvät myymälät. Pienempiä ovat optinen ala, kirjat, lahjat ja design-tuotteet, kello ja kultaliikkeet, luontaistuotteet, kukkakaupat ja kierrätys. Verkkokauppa on pitkään ollut vahvassa kasvussa, samoin vertaiskauppa, jossa kuluttaja myy suoraan toiselle kuluttajalle.
Rautakaupassa K-rauta on selvä markkinajohtaja, sisustuksessa IKEA ja muodissa H&M. Urheilussa kärkipaikasta kisaavat Intersport ja XXL, kodintekniikassa Gigantti ja Verkkokauppa.com ovat lähes tasoissa.
Kirjakaupan ykkönen on Suomalainen kirjakauppa, lemmikkieläinkaupassa Musti ja Mirri, kangaskaupassa Eurokangas, luontaistuotekaupassa Ruohonjuuri. Alko on oman alansa monopoli, mutta kaikilla muilla tavara-aloilla kisa on kovaa.
On monta erilaista tapaa käydä kauppaa. Tilastot kertovat kaupan myynnit ja tulokset, mutta eivät sitä, miksi jokin ketju pärjää ja toinen ei. Siitä päättävät asiakkaat.
On erilaisia keinoja olla paras. Niitä esittelemme kirjassamme. Lähdemme siitä, että toimintaa voi aina kehittää ja jos ei siihen ole valmis, ei kannata toimia kaupan alalla.
Huipulla on tilaa vain tarpeeksi hyville.
KETJUJEN HUIPUT 2023
Suurimmat ketjut Suomessa 2023
1. S-market 4 518 000 +9,0
2. Prisma 4 434 000 +8,3
3. K-Citymarket n. 2 686 000
4. K-Supermarket n. 2 400 000
5. K-Market n. 2 050 000
6. Lidl 1 998 861 +1,5
7. Tokmanni 1 1 94 750 +2,3
8. Alko 1 160 809 -2,2
9. K-Rauta 1 114 900 -12,9
10. Sale 776 000 +4,1
11. STARK 581 320 -15,1
12. Verkkokauppa.com 500 963 -7,0
13. Gigantti 477 683. -8,9
14. Alepa 446 000 +4,3
15. Motonet 430 641 +1,2
16. IKEA 392 539 +5,5
17. Kärkkäinen 345 712 +2,1
18. Puuilo 338 404 +14,2
19. Yliopiston
Apteekki 332 846 +3,1
20. HalpaHalli 305 846 -2,0
21. Power 305 148 -4,4
22. R-kioski 280 000 +0,4
23. Stockmann 242 545 -1,0
24. Sokos 216 000 +3,8
25. RTV 181 812 -4,3
Täydellinen lista Kaupan huiput 2024 -vuosikirjassa
Liikevaihdon kasvu tuhansina euroina
1. S-market +372 000
2. Prisma (Suomi) +342 000
3. K-Supermarket
4. K–Citymarket
5. Normal +74 624
6. Puuilo +41 974
7. Lidl +30 107
8. Tokmanni +26 733
8. IKEA +20 496
9. Alepa +18 000
10. Silmäasema + 17 390
Top 30 Kaupan huiput 2024 -vuosikirjassa
Liikevaihdon kasvu prosentteina
1. JULA +832,5 %
2. Normal +152,6 %
3. Louis Vuitton +61,1 %
4. Peten Koiratarvike +18,8 %
5. Silmäasema +15,7 %
6. Puuilo +14,2 %
7. Halonen +13,9 %
8. DNA Kauppa +13,4 %
9. Pick N Pay +12,9 %
10.MUJI +12,5 %
Liiketulos euroina
1. Lidl 72 245 000 €
2. Tokmanni 72 080 000 €
3. Puuilo 54 323 000 €
4. Alko 42 716 000 €
5. Motonet 31 801 000 €
6. IKEA 23 074 000 €
7. Silmäasema 20 673 000 €
8. Louis Vuitton 15 343 000 €
9. Stark 14 977 000 €
10. Normal 12 682 000 €
Liiketulos prosentteina
1. Louis Vuitton 35,9 %
2. SPR Kontti 34,8 %
3. Dressmann 16,5 %
4. Silmäasema 16,2 %
5. Puuilo 16,0 %
6. Click Shoes 15,9 %
7. New Yorker 12,3 %
8. DNA Kauppa 11,3 %
9. Normal 10,3 %
10. Unikulma 8,3 %