Kirjassa esitellään suomalaisen kaupan huippuja ja kerrotaan, mitä ne tekevät oikein ja hyvin. 

Tilaa meiltä, kustantajan verkkokaupasta tai muista kirjakaupoista. Jos haluat kirjaa useampia kappaleita, niin kysy tarjousta info@kaupanhuiput.fi

Sisältö

OSA 1 KAUPAT: ILMIÖT, IHMISET JA IHMEET

1 Alussa on halu ........................................................... 12
"Me tehtiin se!" Kauppa tarvitsee kartan. Kymmenen huipun tarinat. Se kohoaa, joka kohottaa. Monta tietä huipulle. Kasva, kannata, kiehdo. Konsepti ratkaisee.

2 Tähän on tultu ........................................................... 19
40 miljardin bisnes. Etsivä löytää. Kahden kauppaako vain? Maailma muutti meille. Kaksi erilaista jättiläistä. Vahvakaan ei ole turvassa. Kauppa käydään ketjuissa. Kaupatkin ovat kaupan. Aate edellä. Myymälässä, verkossa vai vertaisille? Suomen 150 suurinta ketjua. Merkit näkyvät.

3 Kaupassa pitää olla kahva ......................................... 40
Karake saa soiton. Ryhti, tahti ja puhti. Tabuja uhmaten ja uhraten. Pokkaa piisaa. Suuruus on kahva. Osaamista ja oikea ajoitus.

4 Se kääntyy sittenkin ................................................... 47
"Antakaa minulle kahden vuoden työrauha." Kova kovaa vastaan. Sokkeli saatiin kuntoon: Inex säästi ja Bonus sitoutti. Valttikortit vaihtoon. Peili ei imartele.

5 Kolmas pyörä ............................................................... 52
Marketeissa kävi kato. Lidl nosti kisan tasoa. Oliko halpuutus huti? Kun Heikkilän Taavi Salea haki. Pitää tarjota täkyjä. Erot näkyvät numeroissa.

6 Halpa ei ole huonoa ...................................................... 60
Halpaketjuja on monta sorttia. Kakkonen ja Capman loivat ykkösen. Kaikki alle omien. Ostoilla tulos tehdään. Autoilevan kansan asialla. Vesan ohjenuora onnistumiseen.

7 Yhden taivas on toisen helvetti ..................................... 66
Sukarin Topi, sata sikaa ja punaiset sohvat. Kauppakeskus on tämän ajan kauppatori. Ketjut täyttävät keskukset. Jokin vetää vilinään. Hyvästi tavaratalot.

8 Osaaja ottaa osansa .......................................................... 75
Kolme reittiä huipulle. Uusiksi meni viisi kuudesta. Huipulle nousemisen ehdot. Ruotsalaisvyöry ja yllättäjä Saksasta. Lempivaatevalmentaja. Urheiluketjujen kaksintaistelu. Kotona viihtymisen vuoksi. Onnelliset silmät ja näkemisen arvoinen elämä.

9 Itseä isommalla asialla ..................................................... 86
Kaksi syytä käydä kaupassa: tarve ja halu. Elämystalous tulee kun kaikki tarpeellinen hankittu. Konsepti on myytävä omille. Lemmikit on miljardibisnes. Kankaiden kuningatar. Hyvän elämän kauppaa. Täydellinen maailmanvalloitus. Aku Ankka erehtyy. Kun musiikki on kaikki. Hyvää pitää kierrättää.

10 Hyvä ei riitä ....................................................................... 99
Hautalan hyvä on enemmän. Irmeli Rytkösen tuplarysäys. Huipulla on tilaa vain todella hyville. Luvut eivät kerro kaikkea. Hurmaamisen haaste.

OSA 2: HUIPUT: TARINAT, TAIKA JA TULOKSET

11 Suomalaisten Ässä ............................................................... 104
Jostain oli löydettävä kasvu. Jääräpäisyys tuotti tuloksen. Monien omistama. Ketju joka lähtöön.

12 K-kauppias hoitaa hommansa ........................................... 110
Kauppias hoitaa hommansa - ja Kesko omansa. Ketjukuri on laki. Neljän ketjun malli. Tarkka ottaa Pirkan. Ilo muuttui takaiskuksi. Kulmahammas ja ne muut. Kiihkeä kumppanuus. "Se Jokin".

13 Kun Lidl lähti liitoon ................................................. 121
Sata myymälää viidessä vuodessa: tehkää perässä. Riski kannatti. Viidessä vuodessa tuplaksi. Leipä vetää kansan kauppaan. Laatuspeksit edellä. Kolmospesälle. Vastuullisuus on ohittamaton asia. One-stop-shop. Kerralla kuntoon.

14 Alkolla on asiaa ..................................................................... 130
Alkolla on tehtävä. Nautitaan vastuullisesti. Oikeudesta myydä Alko alkoi. Itsepalvelu oli iso askel. Kolme peruskonseptia. Maailmanluokan palvelukokemus. Ei tippa, vaan tapa.

15 Tokmanni ei häpeä olla halpa ................................................ 138
Juuret syvällä Suomessa. Toisen tontille ei mennä. "Pantaisko yhtiöt yhteen?" Saman katon alle... ja sama nimi katolle. Halpaa hintaa ei tarvitse hävetä. Kahdella jalalla. Potti paisuu. Älä ole ihmisille ilkeä.

16 Motonet on naisillekin kelpaava miesluola ........................... 147
Oliko se aprillia? Kilpakosintaa. Tekeville tehty. "Kuka nyt huonoa haluaisi vaikka kuinka halvalla saisi!" Toimivaa ei kannata muuttaa.

17 Gigantin nimi oli enne ............................................................... 152
Gigantti lopetti tinkaamisen kulttuurin. Timo Everi keksi Suomen parhaan sloganin? Markkinahäiriköstä markkinajohtajaksi. Huumoria ja hurmosta. Mihin muut katosivat?

18 Verkkoheimo.com ........................................................................ 156
Kolme vuotta ennen Amazonia. Aina altavastaaja. Asiakas tietää varastosaldon. Ostopolku alkaa alustalta. Tyrkytysvapaalla vyöhykkeellä. Nörttien luottomesta.

19 Parempaa arkea kotona ................................................................ 161
Iso Tapaus. Se toinen 30-vuotinen sota. Kulttuuri on hyvä syy jäädä. Vain omia tuotteita. Kotona voi viihtyä.

20 Maailman paras Markku ............................................................... 165
On oltava valmis nousuun. Matkoilta tuomisena hinku. Kannattaako kauppiaan olla mukava? Disney mukana. Matolta ei voi pudota. Treenikausi ohi. Rikastuttava kokemus. Helppo ei hetkauta. Ei tähti vaan avaruus.

OSA 3 KEINOT: KOLME EHTOA HUIPULLE PÄÄSEMISEKSI

21 Mikä tekee huipun? .......................................................................... 174
Kolme elinehtoa: konseptiosaaminen, arvoketjuosaaminen ja kulttuuriosaaminen. Vanha malli on hylättävä. Seuraa pitkää aikasarjaa.

22 Konseptiosaaminen: Luo uutta tai luovuta ..................................... 177
Miten voi erottua? Konseptin pitää sykkiä. Asiakasymmärrys tulee tiedoista. Kuuntele virran ääntä. Vastuu ei ole taakka. Verkossa on oltava. Konsepti on kaupan tutka.

23 Arvoketjuosaaminen: Tähtäimessä huipputeho .............................. 186
Miten luodaan arvoa? Menestys on menestystä toistaiseksi. Tunnista ja toimi: jahkailijat jäävät jalkoihin. Uskooko asiakas mainosten lupauksiin? Elä yksi päivä asiakkaanasi. Mihin tarvitaan myymälää? Kaikki hyötyvät arvoketjusta. Tieto on kilpailuetu. Tarvitaan yhteinen kieli. Täsmäiskuja todellisiin tarpeisiin. Uudet vastaukset. Iso A.

24 Kulttuuriosaaminen: Välitä ja kohota ....................................... 195
Välitä ja kohota. Kenelle kellot soivat? Menestys alkaa sanasta 'me'. Päiväunia ja painajaisia. Kysy, kuuntele, kannusta. Kuinka luodaan ekosysteemi? Oma tyyli olla pitää. Kulttuuriteesit: Luottamus ratkaisee. Asiakas on mysteeri. Kauppa kulkee rinnalla. Odotukset voi ylittää. Tee toisin. Hyvä tulos hyödyttää myös asiakasta. Huipulle noustaan yhdessä.

25 Epilogi ..................................................................................................... 208

Kiitokset ....................................................................................................... 210

LIITTEET

Liite 1 100 suurinta kaupan yritystä ......................................................................... 211
Liite 2 Kaupan ketjut Suomessa ................................................................................ 215
Liite 3 Ulkomaiset ketjut Suomessa ........................................................................ 224
Liite 4 Kaupan historian merkkipaaluja ................................................................ 227
Liite 5 Kadonneita ketjuja .......................................................................................... 232
Liite 6 Kuka kukin on kaupassa ............................................................................... 240
Liite 7 Kirjoja kaupasta ............................................................................................... 250
Hakemisto ....................................................................................................................... 252

Oikaisuja:

1. Kultajousen liikevaihto julkaistiin vasta kirjan ilmestymisen jälkeen. Ketju nousee 37,85 miljoonan euron liikevaihdolla sijalle 73 ketjujen listalla (s. 33) ja sijalle 91 yritysten listalla (s.214). 
2. Suurin K-Supermarketin Mathias Eriksson on Maarianhaminasta eikä Paraisilta (s. 58).
3. Ketjujen ja yritysten listalta puuttui Kärkkäinen web Oy. Liikevaihto 70,454 miljoonaa € (+90,2 %, liikevoitto 3 033 000 € (4,3 %). Kärkkäisen liikevaihto (tavaratalot ja verkkokauppa) on 312 211 000 € (+21,5 %), joka oikeuttaa sijaan 18 suurimpien ketjujen listalla.