Kirjassa esitellään suomalaisen kaupan huippuja ja kerrotaan, mitä ne tekevät oikein ja hyvin.
Tilaa meiltä, kustantajan verkkokaupasta tai muista kirjakaupoista. Jos haluat kirjaa useampia kappaleita, niin kysy tarjousta info@kaupanhuiput.fi.
Sisältö
OSA 1 KAUPAT: ILMIÖT, IHMISET JA IHMEET
1 Alussa on halu ........................................................... 12
"Me tehtiin se!" Kauppa tarvitsee kartan. Kymmenen huipun
tarinat. Se kohoaa, joka kohottaa. Monta tietä huipulle. Kasva, kannata, kiehdo.
Konsepti ratkaisee.
2 Tähän on tultu ........................................................... 19
40 miljardin bisnes. Etsivä löytää. Kahden kauppaako vain?
Maailma muutti meille. Kaksi erilaista jättiläistä. Vahvakaan ei ole turvassa. Kauppa
käydään ketjuissa. Kaupatkin ovat kaupan. Aate edellä. Myymälässä, verkossa vai
vertaisille? Suomen 150 suurinta ketjua. Merkit näkyvät.
3 Kaupassa pitää olla kahva ......................................... 40
Karake saa soiton. Ryhti, tahti ja puhti. Tabuja uhmaten ja
uhraten. Pokkaa piisaa. Suuruus on kahva. Osaamista ja oikea ajoitus.
4 Se kääntyy sittenkin ................................................... 47
"Antakaa minulle kahden vuoden työrauha." Kova kovaa vastaan. Sokkeli
saatiin kuntoon: Inex säästi ja Bonus sitoutti. Valttikortit vaihtoon. Peili ei
imartele.
5 Kolmas pyörä ............................................................... 52
Marketeissa kävi kato. Lidl nosti kisan tasoa. Oliko halpuutus
huti? Kun Heikkilän Taavi Salea haki. Pitää tarjota täkyjä. Erot näkyvät numeroissa.
6 Halpa ei ole huonoa ...................................................... 60
Halpaketjuja on monta sorttia. Kakkonen ja Capman loivat ykkösen.
Kaikki alle omien. Ostoilla tulos tehdään. Autoilevan kansan asialla. Vesan
ohjenuora onnistumiseen.
7 Yhden taivas on toisen helvetti ..................................... 66
Sukarin Topi, sata sikaa ja punaiset sohvat. Kauppakeskus on
tämän ajan kauppatori. Ketjut täyttävät keskukset. Jokin vetää vilinään. Hyvästi
tavaratalot.
8 Osaaja ottaa osansa .......................................................... 75
Kolme reittiä huipulle. Uusiksi meni viisi kuudesta. Huipulle
nousemisen ehdot. Ruotsalaisvyöry ja yllättäjä Saksasta. Lempivaatevalmentaja. Urheiluketjujen
kaksintaistelu. Kotona viihtymisen vuoksi. Onnelliset silmät ja näkemisen
arvoinen elämä.
10 Hyvä ei riitä ....................................................................... 99
Hautalan hyvä on enemmän. Irmeli Rytkösen tuplarysäys. Huipulla
on tilaa vain todella hyville. Luvut eivät kerro kaikkea. Hurmaamisen haaste.
OSA 2: HUIPUT: TARINAT, TAIKA JA TULOKSET
11 Suomalaisten Ässä ............................................................... 104
Jostain
oli löydettävä kasvu. Jääräpäisyys tuotti tuloksen. Monien omistama. Ketju joka
lähtöön.
12 K-kauppias hoitaa hommansa ........................................... 110
Kauppias
hoitaa hommansa - ja Kesko omansa. Ketjukuri on laki. Neljän ketjun malli.
Tarkka ottaa Pirkan. Ilo muuttui takaiskuksi. Kulmahammas ja ne muut. Kiihkeä
kumppanuus. "Se Jokin".
13 Kun Lidl lähti liitoon ................................................. 121
Sata
myymälää viidessä vuodessa: tehkää perässä. Riski kannatti. Viidessä vuodessa
tuplaksi. Leipä vetää kansan kauppaan. Laatuspeksit edellä. Kolmospesälle. Vastuullisuus
on ohittamaton asia. One-stop-shop. Kerralla kuntoon.
14 Alkolla on asiaa ..................................................................... 130
Alkolla
on tehtävä. Nautitaan vastuullisesti. Oikeudesta myydä Alko alkoi. Itsepalvelu
oli iso askel. Kolme peruskonseptia. Maailmanluokan palvelukokemus. Ei tippa,
vaan tapa.
15 Tokmanni ei häpeä olla halpa ................................................ 138
Juuret
syvällä Suomessa. Toisen tontille ei mennä. "Pantaisko yhtiöt yhteen?" Saman
katon alle... ja sama nimi katolle. Halpaa hintaa ei tarvitse hävetä. Kahdella
jalalla. Potti paisuu. Älä ole ihmisille ilkeä.
16 Motonet on naisillekin kelpaava miesluola ........................... 147
Oliko
se aprillia? Kilpakosintaa. Tekeville tehty. "Kuka nyt huonoa haluaisi vaikka
kuinka halvalla saisi!" Toimivaa ei kannata muuttaa.
17 Gigantin nimi oli enne ............................................................... 152
Gigantti
lopetti tinkaamisen kulttuurin. Timo Everi keksi Suomen parhaan sloganin?
Markkinahäiriköstä markkinajohtajaksi. Huumoria ja hurmosta. Mihin muut
katosivat?
18 Verkkoheimo.com ........................................................................ 156
Kolme
vuotta ennen Amazonia. Aina altavastaaja. Asiakas tietää varastosaldon. Ostopolku
alkaa alustalta. Tyrkytysvapaalla vyöhykkeellä. Nörttien luottomesta.
19 Parempaa arkea kotona ................................................................ 161
Iso Tapaus. Se toinen 30-vuotinen sota. Kulttuuri on hyvä syy jäädä. Vain
omia tuotteita. Kotona voi viihtyä.
20 Maailman paras Markku ............................................................... 165
On
oltava valmis nousuun. Matkoilta tuomisena hinku. Kannattaako kauppiaan olla
mukava? Disney mukana. Matolta ei voi pudota. Treenikausi ohi. Rikastuttava
kokemus. Helppo ei hetkauta. Ei tähti vaan avaruus.
OSA 3 KEINOT: KOLME EHTOA HUIPULLE PÄÄSEMISEKSI
21 Mikä tekee huipun? .......................................................................... 174
Kolme
elinehtoa: konseptiosaaminen, arvoketjuosaaminen ja kulttuuriosaaminen. Vanha
malli on hylättävä. Seuraa pitkää aikasarjaa.
22 Konseptiosaaminen: Luo uutta tai luovuta ..................................... 177
Miten voi erottua? Konseptin pitää sykkiä. Asiakasymmärrys tulee
tiedoista. Kuuntele virran ääntä. Vastuu ei ole taakka. Verkossa on oltava. Konsepti
on kaupan tutka.
23 Arvoketjuosaaminen: Tähtäimessä huipputeho .............................. 186
Miten luodaan arvoa? Menestys on menestystä toistaiseksi. Tunnista
ja toimi: jahkailijat jäävät jalkoihin. Uskooko asiakas mainosten lupauksiin?
Elä yksi päivä asiakkaanasi. Mihin tarvitaan myymälää? Kaikki hyötyvät
arvoketjusta. Tieto on kilpailuetu. Tarvitaan yhteinen kieli. Täsmäiskuja todellisiin
tarpeisiin. Uudet vastaukset. Iso A.
24 Kulttuuriosaaminen: Välitä ja kohota ....................................... 195
Välitä
ja kohota. Kenelle kellot soivat? Menestys alkaa sanasta 'me'. Päiväunia ja
painajaisia. Kysy, kuuntele, kannusta. Kuinka luodaan ekosysteemi? Oma tyyli
olla pitää. Kulttuuriteesit: Luottamus ratkaisee. Asiakas on mysteeri. Kauppa
kulkee rinnalla. Odotukset voi ylittää. Tee toisin. Hyvä tulos hyödyttää myös
asiakasta. Huipulle noustaan yhdessä.
25 Epilogi ..................................................................................................... 208
Kiitokset ....................................................................................................... 210
LIITTEET
Liite 1 100 suurinta kaupan yritystä ......................................................................... 211
Liite 2 Kaupan ketjut Suomessa ................................................................................ 215
Liite 3 Ulkomaiset ketjut Suomessa ........................................................................ 224
Liite 4 Kaupan historian merkkipaaluja ................................................................ 227
Liite 5 Kadonneita ketjuja .......................................................................................... 232
Liite 6 Kuka kukin on kaupassa ............................................................................... 240
Liite 7 Kirjoja kaupasta ............................................................................................... 250
Hakemisto ....................................................................................................................... 252
Oikaisuja:
2. Suurin K-Supermarketin Mathias Eriksson on Maarianhaminasta eikä Paraisilta (s. 58).