Kelpo vuosi

08.06.2022

Kirjoitin Kehittyvä kauppa -lehden Kaupan tekijät erikosnumeroon katsauksen kaupan viime vuodesta, kuten olen 32 vuotta joka vuosi tehnyt. Lisäksi tein tilaston maailman suurimpien kauppaketjujen viime vuodesta. Molemmat jutut löytyvät alla olevista linkeistä.

Vuosi oli jo toinen vahvan kehityksen vuosi. Ydin kiteytyy jutun otsikossa: "Kelpo vuosi". Korona toi monille aloille lisämyyntiä - mutta aiheutti paljon lisätyötä ja toi uusia ongelmia ratkaistavaksi. Niistä selvittiin mielestäni erinomaisesti.

Kaupan kehitys on muuttunut ajan myötä ja asiakkaiden ehdoilla. Kaupoilla ei ole itseisarvoa, ne ovat olemassa ihmisiä varten: asiakkaita ja henkilöstöä. Hyvä kauppa on hyvä molemmille: siellä on kiva ostaa ja tehdä työtä.

Tutkiessamme huippukauppoja totesimme, että kolme merkittävää tekijää huipulle pääsemisessä ovat konsepti, arvoketju ja kulttuuri. Konseptin on oltava kiehtova, arvoketjun tehokas ja kulttuurin ihmisiä kunnioittava. 

Helpompi sanoa kuin tehdä. Erityinen vaikeus on havaita muutoksia ja reagoida niihin oikea-aikaisesti. Milloin on oikea aika muuttaa omaa toimintaa? Milloin konsepti ei enää "kanna"? Milloin arvoketju ei enää palvele tarkoitustaan, tuo lisäarvoa? Milloin kulttuuri ei enää kannattele ihmisiä vaan murjoo ja estää heitä, pitää panttivankeinaan?

Uusia asioita vastustetaan usein siksi, että ne poikkeavat vanhasta kaavasta. Tämä paljastui kaikissa tutkimissamme huippukaupoissa. Vastustusta tuli sekä sisältä että ulkoa myös niitä asioita kohtaan, joilla menestys syntyi.

Jännitteitä ei tarvitse pelätä. On tärkeätä osata olla eri mieltä, mutta silti toimia yhdessä. Otetaan yhteen, mutta toimitaan kuitenkin yhdessä.

Kirjamme Kaupan huiput - kun hyvä ei riitä on rehellinen läpileikkaus kaupan kehityksestä tähän päivään. Syväsukellus se on. 

Kirjaa täydentää neljä erilaista tietopakettia, jotka ovat tilattavissa erikseen. Sadat kaupan huiput ovat sellaisen jo käsiinsä saaneet.