Paalupaikalla

21.09.2022
Heikki Peltola
Heikki Peltola

Kaupan huiput oli kahden vuoden urakka. Tuskin koskaan ennen on kerätty niin suurta tietomäärää kaupasta yksien kansien väliin. Pengoin vanhoja arkistoja ja keräsin satoja tuoreita tilinpäätöksiä ja yhdessä Lasse Mitrosen, Kari Neilimon ja Hannu Kuuselan kanssa analysoimme niitä perusteellisesti. 

Huiput löytyivät numeroiden perusteella aika helposti. Löysimme kolme tekijää, jotka tekevät huipusta huipun ja niistä kirjassamme kerroimme. 

Julkaisimme jo ennen kirjan ilmestymistä tietopaketin, johon on kerätty "kaikki" oleellisen tärkeät luvut kaupasta. Vastasin tiedon keruusta ja olen suoraan sanoen ylpeä lopputuloksesta. Numerot ovat intohimoni ja sain totisesti viettää niiden parissa viikkokausia. Osan tiedoista julkaisimme kirjan kotisivuilla, osan saa käyttöönsä korvausta vastaan. Palaute lukuja tutkineilta oli lähes imartelevaa.

Sain nyt valmiiksi tietopaketin, jossa on tuoreimmat luvut 150 ketjulta ja 500 kaupan yrityksestä. Tiedot täydentyvät vielä syksyn aikana ja lopullinen raportti lähetetään joulukuussa sen tilanneille. Muutamia tärkeitä ketjuja vielä puuttuu, osa ei ole vielä julkaissut tietojaan ja osa ei niitä julkaisekaan.

Ketjujen listan kärki on pysynyt jo pitkään samana: kaksi S-ryhmän ja kolme K-ryhmän ketjua muodostavat kärkiviisikon. Lidl on kuudes ja Alko seitsemäs.

Eniten euroissa kasvoivat Prisma (+170 miljoonaa euroa), S-market ja K-Citymarket ja K-Rauta. Prosenttimääräisten kasvajien kärjestä löytyy vähän oudompia nimiä: Ruoto (+65,4 %), Audiokauppa, Peten Koiratarvike, Finnish Design Shop, Fotoyks ja SPR Kontti. 

Liikevaihdon kasvu tuhansina euroina
1. Prisma (Suomi) +170 000
2. S-market +109 000
3. K-Citymarket +106 300
4. K-Rauta +104 000
5. Lidl +79 095
6. Tokmanni +68 655
7. Motonet +38 225
8. K-Market +38 000
9. Puuilo +31 148
10. Hartman +31 405 

Liikevaihdon kasvu prosentteina
1. Ruoto +65,4 %
2. Audiokauppa +37,5 %
3. Peten Koiratarvike +37,3 %
4. Finnish Design Shop +34,2 %
5. Fotoyks/Kuva-Ahti +29,7 %
6. SPR Kontti +29,3 %
7. Lastentarvike +29,0 %
8. Laatukoru +26,3 %
9. A-T Lastenturva +26,2 %
10. Silmäasema +25,5 %

Kovimman liiketuloksen keräsi Lidl, mutta Tokmanni ei juurikaan jäänyt. Alko, Motonet, Puuilo ja Stark pääsivät pistesijoille ja hyvistä tuloksista iloitsevat myös JYSK, Verkkokauppa.com, IKEA ja Bauhaus. Silmäasema ja Instrumentarium paransivat tuloskuntoaan.

Liiketulos euroina
1. Lidl 95 747 t€
2. Tokmanni 95 640 t€
3. Alko 67 592 t€
4. Motonet 48 301 t€
5. Puuilo 48 234 t€
6. Stark 28 860 t€
7. JYSK 24 878 t€ 
8.Verkkokauppa.com 20 296 t€
9. IKEA 20 017 t€
10. Bauhaus 18371 t€

Prosenteissa kovimman liiketuloksen teki taas Louis Vuitton, 33,2 %. Unikulma oli viimekin vuonna kakkosena, mutta kolmossijalle nousee yllätysnimi: SPR Kontti. Tälläkin listalla Puuilo, Silmäasema ja JYSK jylläävät.

Liiketulos prosentteina
1. Louis Vuitton 33,2 %
2. Unikulma 25,8 %
3. SPR Kontti 21,5 %
4. Puuilo 17,8 %
5. Silmäasema 15,9 %
6. JYSK 13,7 %
7. Instrumentarium 12,8 %
8. Mareksound 12,5 %
9. Audiokauppa 12,2 %
10. Motonet 11,1 %

Suurin vähittäiskauppayritys on HOK-Elanto 2,2 miljardin euron liikevaihdollaan. Osuuskaupat loistavat tällä listalla: 30 suurimman joukossa 16 on alueosuuskauppaa. Suurimmat K-kauppiaat löytyvät sijoilta 53 ja 54. 

Tilastoja tutkiessa eteen tulee monta yllätystä puoleen ja toiseen. Monet huiput pystyvät vuodesta toiseen pitämään kovan tulostason, toiset eivät millään nouse tappiokierteestä. Itse tulkitsen tämän niin, että kaupan alalla käydään todellista kilpailua. Helppoa kaupanteko ei ole kenellekään, mutta toiset vain näyttävät osaavan sen paremmin kuin toiset.

Se on selvää, että tuurilla ei tätä peliä voiteta. Kauppa on taitolaji, jossa huipulle nousevat vain parhaat. Ei kuitenkaan ole vain yhtä huippua, jota kaikkien tulisi tavoitella. Tärkeintä on olla riittävän hyvä omille asiakkaille ja kehittyä ikiomassa sarjassaan. Se auttaa, jos pääsee lähtemään kisaan paalupaikalta, mutta oleellista on mitä kisassa tekee: kehittyykö, kokeileeko rohkeasti, uskaltaako ottaa riskejä, nauttiiko tekemisestä?

Itse uskon, että tiedolla on itseisarvoa. Kun tietää, miten muut pärjäävät, osaa asettaa oman rimansa oikein. Kun pohtii, miksi joku tekee kolme kertaa parempaa liiketulosta kuin kilpailijansa, altistuu oivaltamaan jotain oleellista omasta tekemisestä. 

Tämän takia näitä tietopaketteja teen: kaupan kehittymiseksi. Kauppakisassa ei olla koskaan maalissa. Kisa on aina kesken ja juuri siksi se on niin poskettoman inspiroivaa.