Eläköön kaupan monet muodot!

27.08.2021
Kari Neilimo
Kari Neilimo

Tavaratalokauppa on ollut ja on yhä toiminut näkyvä, lähestulkoon ikoninen osa kaupan toimialaa. Suomessa kaikki tuntevat Stockmannin, Sokos-tavaratalot ja muistavat vielä Anttila-tavaratalot. Lontoossa on Harrods, USAssa Bloomingdale ja Macy's, Berliinissä KaDeWe ja Kaufhof ja Pariisissa Galleries Lafayette.

Kaupunkien ydinkeskustoissa toimivien tavaratalojen myynti on pysähtynyt tai jopa laskenut viime vuosien aikana. Markkinoille on tullut kapeammilla tuotetarjonta-alueilla toimivia erikoiskaupan ketjuja vaatekaupan, kenkäkaupan, sisustamisen ja kodinelektroniikan sekä kosmetiikan alueille. Verkkokauppa on erityisen nopeasti kasvava liiketoiminnan alue juuri perinteisten tavaratalojen tuote- ja palvelualueilla. Kaupunkikeskusten liikenneruuhkat osaltaan karkottivat keskustojen tavaratalojen asiakkaita.

Sama kehitys on havaittavissa suomalaisessa tavaratalokentässä. Kansalliset toimijat ovat menettäneet asemiaan. Stockmannin liikevaihto oli vuonna 1990 vielä 327 miljoonaa euroa, mutta viime vuonna enää 220 miljoonaa euroa. Huippuvuonna 2012 Stockmannin tavaratalojen liikevaihto oli 826 miljoonaa euroa. Erityisesti viiden viimeisen vuoden aikana on yhtiön liikevaihto laskenut. Sama suunta on Sokoksissa: vuoden 1990 liikevaihto 435 miljoonaa euroa oli pudonnut alle puolet tästä, 186 miljoonaa euroa. Kun huomioi rahan arvon alenemisen, muutos on merkittävä.

Anttilan liikevaihto oli 1996 peräti 690 miljoonaa euroa ja loppui konkurssiin vuonna 2016.

Keskustatavarataloa voi pitää auringonlaskun alana, mutta se on ollut merkittävä kaupan muoto nyt ja uskoakseni on myös tulevaisuudessa. Keskustojen ei saa antaa näivettyä!

Oleellista on, että asiakkailla on vaihtoehtoja. Hypermarketeilla on oma asiakaskuntansa ja erikoistavarataloilla omansa. Samat ihmiset käyvät eri tilanteissa molemmissa, tarpeestaan riippuen.

Kauppakeskukset ovat osaltaan korvanneet perinteisen tavaratalokaupan palvelutarjontaa. Ne ovat tietyllä tavalla ottaneet tavaratalon paikan. Iso kauppakeskus voi tarjota yli sata erilaista palvelua saman katon alla.

Kaupan pitää elää mukana asiakkaiden ostotapojen muutoksessa. Ei ole lopullista eikä yhtä oikeata kauppatapaa. Erilaisuus ja monimuotoisuus ovat kaupan ydintä. Jokaisen kaupan on löydettävä oma keinonsa erottua muista ja palvella asiakkaiden eläväisiä tarpeita. Se ei ole ikävä velvoite vaan innostava haaste jokaiselle kaupan ammattilaiselle.

Loppuvuodesta ilmestyvässä kirjassamme Kaupan huiput - kun hyvä ei riitä käymme tarkemmin läpi kaupan murrosta. Julkaisemme kuitenkin syyskuussa laajan kirjaa varten tehdyn tausta-aineiston nimellä Kaupan luvut. Se on kaupan yrityksille tarkoitettu tietopaketti, jossa pääsee faktojen pohjalta tarkastelemaan kaupan nopeaa murrosta viimeisten vuosikymmenien aikana. Tietopaketin voi nyt tilata verkkokaupastamme

Olemme nähneet monta murrosta ja mullistusta, mutta varmaa on, että kehitys ei pysähdy. Kaupan muodot muuttuvat mutta kauppa pysyy osana ihmisten arkea. Tekisi mieli sanoa, että sen merkitys vain korostuu jatkossa.

Suomalaisella vähittäiskaupalla ei ole mitään häpeämistä. Se on pystynyt uusiutumaan ja luomaan hienoja konsepteja. Pärjäämme kansainvälisessä vertailussa hyvin. Kirjassamme lähdemme siitä, että kehittyä voi ja pitää. Se antaa kaikelle tekemiselle merkityksen.

Kari Neilimo